Nápravy a kabíny najvyššej kvality:
50 rokov výroby DAF v Belgicku
• Prvá kabína zišla z výrobnej linky 5. mája 1966
• V roku 1971 bola doplnená výroba náprav
• Investícia vo výške 600 miliónov eur v posledných 15 rokoch
• Denná výroba 200 kabín a 450 náprav
• 2 200 zamestnancov, 170 belgických dodávateľov
Spoločnosť DAF Trucks otvorila pred 50 rokmi továreň na kabíny v Oevel (Westerlo, Belgicko). V súčasnosti je spoločnosť DAF Trucks Vlaanderen N.V. významným a veľmi moderným výrobným závodom, do ktorého bolo v posledných pätnástich rokoch investovaných vyše 600 miliónov eur. Viac ako 2 200 zamestnancov v súčasnosti vyrába 200 kabín a 450 náprav denne pre úspešné nákladné vozidlá DAF. Skutočnosť, že spoločnosť DAF vo Westerlo teraz investuje 100 miliónov eur do úplne novej lakovne kabín, ukazuje, akú dôveru má výrobca nákladných vozidiel v budúcnosť svojho výrobného závodu v Belgicku.
V polovici šesťdesiatych rokov sa výrazne zvýšil dopyt po nákladných vozidlách DAF, preto bolo treba navýšiť výrobné kapacity. Aj keď mala spoločnosť DAF dosť priestoru vo výrobnom závode v Eindhovene, bol v danej oblasti nedostatok pracovných síl. Spoločnosť DAF preto obrátila svoju pozornosť k oblasti Kempen v Belgicku, kde zatváranie baní a miestnych tovární na leštenie diamantov viedlo k nárastu počtu potenciálnych zamestnancov.
Zakúpený bol pozemok pokrývajúci 40 000 m2 pri ceste A13 v Oevel, čo predstavovalo investíciu 90 miliónov belgických frankov. Kúpna zmluva bola podpísaná deň pred Vianocami v roku 1964. Stavba továrne o rozlohe 12 000 m2 začala skoro okamžite, aby bola pripravená na prevádzku v prvej polovici roka 1966.
„Vyrobené v Belgicku“
Od roku 1966 sú nákladné vozidlá DAF dôležitou súčasťou značky „Vyrobené v Belgicku“, pretože 5. mája toho roku zišli z výrobnej linky prvé štyri kabíny. Výroba sa prudko zvyšovala, čo potvrdzuje skutočnosť, že už 5. júla bola z Oevel do Eindhovenu prepravená 1000. kabína. Závod DAF Vlaanderen 26. augusta hrdo oznámil, že už dokáže vyrobiť „ľubovoľný typ kabíny“. Medzitým sa nová lakovňa rozbehla na plnú rýchlosť. Potom, čo sa 1. decembra do Belgicka z Eindhovenu presťahovali dva obrovské Müllerove lisy, čo samo o sebe zabralo dva mesiace, začala byť továreň skutočne „samostatná“. Len o pár mesiacov neskôr sa spoločnosť DAF rozhodla rozšíriť výrobnú linku na kabíny a pripraviť ju na zavedenie úplne novej generácie nákladných vozidiel s revolučnou sklopnou kabínou, ktoré sa uskutočnilo v roku 1968.
Do Belgicka sa presťahovala aj výroba náprav
Vysoká kvalita kabín vyrábaných v závode DAF Vlaanderen bola dôvodom, prečo do Westerlo rýchlo rastúca spoločnosť DAF presunula v roku 1971 z Eindhovenu i výrobu náprav. K existujúcej výrobnej linke bola doplnená nová továreň o ploche 13 000 m2. Počet zamestnancov sa postupne zvyšoval k číslu 1 000.
Rok 1985 priniesol ďalšie masívne investície do závodu DAF Vlaanderen. Otvorená bola úplne nová lakovňa, v tom čase najšetrnejšia k životnému prostrediu v celej Európe. O necelé tri roky neskôr zažila významné inovácie aj výrobná linka na nápravy. Tie boli smerované na ďalšie zvýšenie kvality aj kapacity. Nápravy DAF sú vždy vyvíjané presne na mieru jednotlivým typom vozidiel a ich konfigurácií, a tak je dosiahnutá maximálna efektivita.
Závod DAF Vlaanderen sa naďalej rozrastá
Investície do výrobného závodu náprav a kabín DAF vo Westerlo pokračovali aj v novom miléniu, hlavne v prípade novej generácie vozidiel Euro 6, ktorá bola uvedená v roku 2013. Výroba kabín bola z väčšej časti robotizovaná, čo viedlo k ďalšiemu zlepšeniu kvality a pracovných podmienok pre zamestnancov. Z rovnakých dôvodov prešla kompletnou zmenou technológia montáže priekopníckych kabín Super Space Cab.
Za posledných pätnásť rokov spoločnosť DAF do továrne na nápravy a kabíny vo Westerlo investovala približne 600 miliónov eur, vďaka čomu bola v roku 2011 dodaná dvojmiliónta náprava a v roku 2014 miliónta kabína. V roku 2015 začala výstavba úplne novej lakovne kabín. Pôjde o najmodernejšiu prevádzku svojho druhu v Európe a zvýši výrobnú kapacitu kabín až o 50 %. Nová lakovňa kabín bude hrať dôležitú úlohu v ďalšom raste spoločnosti DAF, na európskom i mimoeurópskom trhu.
Výroba vychádzajúca z objednávok zákazníkov v súlade s princípom „just-in-time“
Rovnako ako u ostatných tovární DAF je výroba náprav a kabín v závode DAF Vlaanderen „sekvenčná“, v súlade s princípom „just-in-time“. To znamená, že sa kabíny a nápravy dodávajú na výrobnú linku DAF v Eindhovene a do závodu Leyland Trucks vo Veľkej Británii presne v požadovanom okamihu a v správnom poradí podľa objednávok zákazníkov. Výrobný systém PACCAR predpokladá, že vždy existuje priestor pre ďalšie vylepšenia a že nikto iný ako zamestnanci nevie tak dobre, ako je možné prácu robiť lepšie, chytrejšie a efektívnejšie.
„Fantastické uznanie“
„Skutočnosť, že teraz slávime päťdesiat rokov výroby DAF v Belgicku, je skvelé uznanie pre viac ako 2 200 našich zamestnancov,“ hovorí Harrie Schippers, prezident spoločnosti DAF Trucks N.V. „Vďaka ich odhodlaniu a zaujatiu dokážeme vyrábať nákladné vozidlá, ktoré predstavujú špičku na trhu v spoľahlivosti, pohodliu a kvalite. Vďaka trvalým investíciám do závodu DAF Trucks Vlaanderen N.V. dáva spoločnosť DAF najavo dôveru, ktorú má v budúcnosť svojej továrne v Belgicku.“
Spoločnosť DAF Trucks N.V. – pobočka americkej spoločnosti PACCAR Inc., jedného z najväčších svetových výrobcov ťažkých nákladných vozidiel – je popredným výrobcom ľahkých, stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel. Spoločnosť DAF vyrába kompletný rad ťahačov a nákladných vozidiel a dokáže ponúknuť správne vozidlo pre každú prepravnú aplikáciu. Spoločnosť DAF patrí tiež k špičke v oblasti služieb k produktom: poskytuje zmluvy na opravy a údržbu s viacerými typmi podpory, finančné služby od spoločnosti PACCAR Financial a prvotriedne služby v oblasti dodávok náhradných dielov od spoločnosti PACCAR Parts. Spoločnosť DAF navyše vyvíja a vyrába súčiastky, ako sú nápravy a motory pre výrobcov autobusov a autokarov po celom svete. Spoločnosť DAF Trucks N.V. má výrobné závody v Eindhovene v Holandsku, vo Westerlo v Belgicku, v Leylande vo Veľkej Británii a v Ponta Grossa v Brazílii a vyše 1 000 dealerov a servisných miest v Európe i mimo nej.
*) Trhové podiely v Európe sa vzťahujú ku krajinám EÚ, a navyše EFTA (Nórsko, Švajčiarsko, Island a Lichtenštajnsko).
Eindhoven 14. marca 2016