Spoločnosť DAF Trucks v tomto roku oslavuje 75 rokov výroby nákladných vozidiel – míľnik na dlhej trati významných inovácií, revolučných technológií a inteligentného dizajnu. Rovnaká konštrukcia tvorí základ pre najnovšiu generáciu nákladných vozidiel DAF, ktoré podobne ako ich predchodcovia vo svojej dobe určili štandard z hľadiska efektivity, bezpečnosti a pohodlia vodiča.
Základy spoločnosti DAF boli položené v roku 1928. V prvých rokoch bola spoločnosť v Eindhovene známa pod názvom „Van Doorne’s Machine Factory“. Keď Hub a Wim začiatkom tridsiatych rokov minulého storočia uviedli na trh prívesy, začali sa rysovať prvé kontúry spoločnosti DAF, ako ju poznáme dnes. Na rozdiel od iných vozidiel na trhu, podvozok nebol nitovaný, ale zváraný, vďaka čomu boli oveľa ľahšie ako zvyčajne a mali obrovský úspech. Továreň na stroje zmenila svoje zameranie a stala sa Van Doorneho Aanhangwagenfabriek alebo skrátene DAF.
Prvý kamión
Keď začal prudko narastať dopyt po doprave počas obnovy Európy, spoločnosť DAF začala veľmi rýchlo expandovať. Zriadila sa výrobná linka pre prívesy a návesy a vypracovali sa definitívne plány na výstavbu továrne na nákladné vozidlá.
V roku 1949 bol na trh uvedený model A30. 3-tonové nákladné vozidlo bolo určené predovšetkým na domáci trh. Predná mriežka mala sedem charakteristických chrómových pruhov.
Súčasť priemyselného prostredia
O niekoľko mesiacov neskôr opustil továreň prvý model a rýchlo ho nasledovali modely A50 (5 ton) a A60 (6 ton) pre veľké zaťaženie. Dodávka – 1-tonový model A10 – prvýkrát uzrel svetlo sveta v roku 1950, neskôr nasledoval vedľajší model pick-up – A107. Rýchlym tempom pribúdalo množstvo modelov vrátane vozidiel so špeciálnym podvozkom pre sklápacie a smetiarske vozidlá a sortiment vojenských vozidiel. Za krátky čas sa spoločnosť DAF vypracovala na značku nákladných vozidiel, ktorá sa stala nezameniteľnou súčasťou tohto priemyselného prostredia.
V tom čase všetky nákladné vozidlá opúšťali linku ako podvozok s motorom a mriežkou. Výrobu kabín mali stále pod palcom výrobcovia karosérií. Všetko sa zmenilo v roku 1953, keď spoločnosť DAF začala vyrábať svoje vlastné kabíny. V roku 1955 továreň oslávila výrobu svojho 10 000. podvozku – udalosť, ktorá bola mimoriadne výnimočná vďaka objednávke od holandskej armády na 3 600 vozidiel. Krátko potom spoločnosť DAF začala vyvíjať a vyrábať svoje vlastné (naftové) motory. Spoločnosť DAF sa stala prvou, ktorá do zdroja energie svojich nákladných vozidiel pridala turbokompresor na zabezpečenie dodatočného výkonu a vyššej efektivity.
Medzinárodná doprava
V roku 1957 spoločnosť DAF prezentovala rad DO, nákladné vozidlo s charakteristickým dizajnom a 10-tonovou zadnou nápravou vyvinutou špeciálne pre tento rad. Vďaka tomu bol rad DO obzvlášť vhodný pre ťažkú a medzinárodnú prepravu, ktorá sa stávala čoraz populárnejšou. Druhá generácia DO mala dokonca základnú posteľ – čo bolo v tom čase novinkou.
Začiatkom 60. rokov holandský výrobca nákladných vozidiel opäť všetkých prekvapil, tentoraz v podobe modelu DAF 2600, nákladného vozidla, ktorého zameranie na medzinárodnú prepravu bolo ešte zreteľnejšie ako v prípade modelu DO. Kabína bola revolučná. Jej štvorcový tvar maximalizoval životný priestor – a pohodlie – pre vodiča, ktorý bol niekedy mimo domova aj niekoľko týždňov. V kabíne bolo miesto na posteľ a v prípade potreby aj na poschodovú posteľ. Veľké okná poskytovali dostatok svetla a jedinečný výhľad na všetky strany, čo prispelo k zvýšenie bezpečnosti. Séria 2600 sa stala známou ako „matka medzinárodnej dopravy“.
Smer vývoja
V roku 1970 spoločnosť DAF uviedla na trh sériu F1600 – F2200. Vozidlá sa vyznačovali sklápacou kabínou a spoločnosť DAF sa tak stala jednou z prvých, ktoré ju predstavili. Výhody sklápacej kabíny boli obrovské. Mechanikom to uľahčilo nielen vykonávanie údržby, ale prebiehala lepšie a rýchlejšie, a vodič si mohol vychutnať oveľa tichší pracovný priestor, pretože motor bol uzavretý v kabíne.
Revolučný model 2600 uvoľnil v roku 1973 miesto úplne novému modelu 2800 (a neskôr 3300 a 3600). Model 2800 mal nie jedno, ale dve lôžka a vďaka neskutočnému komfortu sa stal nákladným vozidlom číslo jeden na dlhé vzdialenosti. Spoločnosť DAF bola tiež prvým výrobcom, ktorý uviedol na trh turbo medzichladič na dosiahnutie vyššieho krútiaceho momentu, vyššieho výkonu a nižšej spotreby paliva.
Super SpaceCab
V osemdesiatych rokoch dala spoločnosť DAF diaľkovej a ťažkej doprave nový impulz predstavením modelu DAF 95, ktorý mohol byť vybavený aj mimoriadne vysokou strechou s cieľom zaistiť bezkonkurenčný komfort ore vodiča: kabínou SpaceCab. Po nej nasledovala dokonca kabína Super SpaceCab – maximálny priestor a luxus. Pre regionálnu a vnútroštátnu dopravu spoločnosť DAF uviedla na trh modely DAF 65/75/85.
Číslo jeden v oblasti udržateľnosti
V nasledujúcich rokoch sa táto séria vozidiel – a ich nástupcovia CF a XF – preslávila v Európe a stala sa čoraz populárnejšou aj v zahraničí. To isté platilo pre novú sériu LF, ktorá bola uvedená na trh na prelome storočia a bola určená na regionálnu a lokálnu distribúciu. V roku 2010 bola spoločnosť DAF prvou spoločnosťou, ktorá na trh zaviedla hybridné nákladné vozidlo .Vďaka používaniu elektrického motora v mestských oblastiach sa spotreba paliva a emisie CO 2 modelu LF Hybrid znížili o 20 %. Model LF Hybrid podčiarkol pozíciu číslo jedna spoločnosti DAF, pokiaľ ide o udržateľnejšiu cestnú dopravu. Túto pozíciu ešte zdôraznilo predstavenie modelu DAF CF Electric v roku 2018, prvého plne elektrického nákladného vozidla vyrobeného európskym výrobcom.
Nákladné vozidlá DAF novej generácie
Európska únia počas týchto rokov vypracovala nové nariadenia pre hmotnosť a rozmery nákladných vozidiel novej generácie. Keď nariadenia nadobudli platnosť na konci roka 2020, spoločnosť DAF bola prvým výrobcom nákladných vozidiel, ktorý bol pripravený im vyhovieť. Vďaka tomu boli nákladné vozidlá DAF novej generácie, ktoré boli uvedené na trh v roku 2021, také revolučné, ako boli vo svojej dobe slávne modely DO, 2600, 2800 a XF.
Tieto nariadenia ponúkajú výrobcom nákladných vozidiel možnosť mierne predĺžiť kabínu za predpokladu, že dodatočná dĺžka je v prospech životného prostredia, bezpečnosti vozidla a muža alebo ženy za volantom. Nákladné vozidlá DAF novej generácie ponúkajú podstatne viac priestoru pre vodiča, sú vďaka svojmu úspornému dizajnu omnoho efektívnejšie a mimoriadne nízko posadené spodné hrany okien a inteligentné kamerové systémy sú skonštruované tak, aby maximalizovali bezpečnosť na cestách. Modely XF, XG a XG+ od spoločnosti DAF pre veľké zaťaženie a prepravu na dlhé vzdialenosti a séria XD (pre národnú a regionálnu distribúciu) získali dvakrát po sebe ocenenie „Medzinárodné nákladné vozidlo roka“.
Modely XD a XF sú dostupné aj s plne elektrickým pohonom a na jedno nabitie majú dojazd až 500 kilometrov bez emisií. Modely XD a XF Electric sa vyrábajú na montážnej linke elektrických nákladných vozidiel, čo je úplne nová výrobná linka, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 2023 v továrni DAF v Eindhovene. Spoločnosť DAF tiež predstavila plne elektrickú verziu pre mestskú distribúciu – novú generáciu DAF XB – ktorú vyrába spoločnosť Leyland Trucks vo Veľkej Británii.
Pripravení na budúcnosť
Spoločnosť DAF plne pripravená na budúcnosť. Nielen vďaka novej generácii vozidiel, ale aj preto, že spoločnosť naďalej usilovne pracuje na inovatívnych prepravných riešeniach. Spoločnosť DAF napríklad vyvíja vodíkové motory s nulovými emisiami, ktoré vypúšťajú len vodnú paru. Materská spoločnosť DAF, PACCAR, zároveň vykonáva testy technológie ultračistých palivových článkov a napreduje vo vývoji elektrických pohonných jednotiek.
Nákladné vozidlá DAF sa predávajú po celom svete. Od Afriky po Oceániu. Od Južnej Ameriky, kde má spoločnosť DAF vlastnú továreň v Brazílii, až po Áziu. A, samozrejme, v Európe, kde bolo minulý rok zhotovených rekordných 69 800 nákladných vozidiel. Zákazníci spoločnosti DAF sa spoliehajú nielen na spoľahlivosť svojich nákladných vozidiel, ale aj na rozsiahle portfólio podporných služieb – od jej medzinárodnej odťahovacej služby, dodávky prvotriednych náhradných dielov a finančných služieb až po rýchlonabíjačky pre elektrické nákladné vozidlá a dokonca aj inštaláciu samonosných miestnych energetických sietí. K efektívnosti prepravy toho prispieva oveľa viac ako iba samotné technologicky vyspelé nákladné vozidlá.
Tie pravé produkty DAF
„Hub a Wim van Doorne by sotva verili svojim očiam, keby mohli vidieť produkty v roku 2024,“ hovorí Harald Seidel, prezident spoločnosti DAF Trucks. Zároveň by mohli bez obáv potvrdiť, že naše nákladné vozidlá sú tie pravé vozidlá DAF: inovatívne, vysokokvalitné a vyvinuté tak, aby poskytovali maximálnu efektivitu, maximálny komfort pre vodiča a bezkonkurenčnú bezpečnosť. Boli by veľmi hrdí. Rovnako hrdí ako ja na našu minulosť, našu prítomnosť a naše plány do budúcna.“