Výroba nových modelov DAF Euro 6 XF a CF v prevedení ťahač 4 × 2 bola zahájená v apríli, resp. v júni minulého roka. Neskôr bola zavedená výroba ťahače 6 x 2 s riadenou vodiacou nápravou (typ FT) a prvých modelov podvozkov 4 × 2 pre montáž nadstavieb. Teraz prichádzajú na rad podvozky pre montáž nadstavieb s tromi nápravami v prevedení 6 × 2 s jednomontážou alebo dvojmontážou zadnej vlečnej nápravy (typy FAR a FAS), ďalej s riadenou zadnou vlečnou nápravou (FAN) a s riadenou vodiacou zadnou nápravou (FAG). Ponuku potom završuje rad vozidiel 6 x 4 s dvoma poháňanými zadnými nápravami (FAT).
Podvozky pre montáž nadstavieb 6 × 2 s vlečnou nápravou
Najväčšou prednosťou nových podvozkov pre montáž nadstavieb rady Euro 6 CF a XF 6 × 2 s vlečnou nápravou je ich vysoká užitočná hmotnosť. Typ FAR s vlečnou nápravou s jednoduchou montážou je vybavený 7,5-tonovou vlečnou nápravou a jeho užitočná hmotnosť presahuje 13 ton. Modely CF a XF FAR sú teda ideálnymi podvozkami pre celoštátne a medzinárodné chladiarenské a mraziarenské prepravy. Mimoriadne vhodné sú potom pre veľkoobjemovú prepravu, napríklad v automobilovom priemysle. Typy FAS sú vybavené 10-tonovou vlečnou nápravou. Dvojitá montáž zaisťuje vysokú stabilitu vozidla, ktorá je dôležitá pre prepravu nákladov, kedy je ťažisko umiestnené relatívne vysoko. Ide napríklad o prepravu kontajnerov, cisterien alebo hospodárskych zvierat. Modely CF a XF 6 x 2 FAR a FAS sú k dispozícii s rozvorom náprav od 4,20 do 5,90 metra.
Novo sú v programe vozidiel rady Euro 6 CF a XF varianty so zadnou vlečnou riadenou nápravou (typ FAN). Tieto podvozky sú mimoriadne dobre ovládateľné a ponúkajú vynikajúcu manévrovateľnosť v stiesnených podmienkach. Nový model Euro 6 CF FAN je teda ideálny pre využitie v mestských oblastiach, napríklad ako vozidlo pre zvoz odpadu alebo pre zásobovanie obchodov v centrách miest.
Ideálne pre výmenné nadstavby BDF
Okrem pneumatického odpruženia ECAS zadných náprav, ktoré je typické pre vozidlá DAF, môže teraz pneumatickým odpružením s väčšou výškou zdvihu disponovať aj predná náprava. Podvozok 6 × 2 je ideálnym základom pre systémy výmenných nadstavieb, ako je napríklad systém BDF, ktorý je obzvlášť populárny v Nemecku aj v okolitých krajinách. Vďaka novému prevedeniu pneumatického odpruženia je dráha zdvihu prednej nápravy minimálne 280 milimetrov a až 285 milimetrov pri zadných nápravách. Vďaka väčšej zásobe objemu stlačeného vzduchu sa výrazne zrýchlilo nastavenie výšky podvozku, a to aj v prípade, že je vykonávané opakovane v rýchlom slede za sebou. Všetky tieto dodatočné vylepšenia znamenajú skrátenie doby nakladania, lepšiu využiteľnosť, zvýšenú efektívnosť dopravy a hlavne vyšší užívateľský komfort.
Spoločnosť DAF teraz ponúka kompletné vozidlá v prevedení BDF z výroby vrátane rámu, zámkov s poistkou a kompletného elektrického systému. Je možné vybrať si z variantov pre výmenné nadstavby s dĺžkou až 7,45 m (parkovacia výška 1,32 m) a variantov vhodných pre kontajnery s dĺžkou až 7,82 m (parkovacia výška 1,12 m až 1,32 m).
Podvozky 6 × 2 s vodiacou riadenou nápravou
Vedľa typu FAN so zadnou riadenou vlečnou nápravou budú teraz nové podvozky série CF ponúkané tiež s vodiacou riadenou nápravou (FAG). Tieto vozidlá sú navrhnuté pre aplikácie, ktoré vyžadujú vysokú nosnosť a zároveň výbornú obratnosť v stiesnenom priestore, ako napríklad vozidlá pre zvoz odpadu so zadným nakladačom a lisom alebo vozidlá na prepravu mlieka. Riadená vodiace náprava s maximálnou technickou nosnosťou 7,5 tony je umiestnená pred poháňanou zadnou 13tunovou nápravou.
Podvozky s dvoma poháňanými nápravami
U podvozkov 8 × 4 ( typ FAD ) vozidiel Euro 6 CF a XF vychádza spoločnosť DAF v ústrety zákazníkom, ktorých vozidlá sú vystavené náročným prevádzkovým podmienkam, najmä potom stavebným a dopravným spoločnostiam, ktoré sa zameriavajú na prepravu nadmerných nákladov. Pre tieto aplikácie bola vyvinutá zadná tandemová náprava s osmityčovým zavesením a s kolesovými redukciami. Pre aplikácie, u ktorých nie je vyžadovaná jazda v ťažkom teréne, je alternatívne ponúkaná zadná tandemová náprava bez kolesových redukcií, tiež s osvedčeným osmityčovým zavesením, ktoré zaisťuje mimoriadnu stabilitu. Podvozky 8 × 4 sa výborne hodí pre montáž sklápačiek, domiešavačov betónu, čerpadiel betónu alebo pre ďalšie špeciálne aplikácie.
Podvozok 6 × 4 FAT je k dispozícii aj v novej rade Euro 6 CF a je perfektný pre prepravu piesku a zeminy, poľnohospodárskych produktov, betónu a kontajnerov. K dispozícii je s maximálnou nosnosťou prednej nápravy 9 ton, 26 ton pre tandemovú nápravu a s celkovou hmotnosťou súpravy až 60 ton.
Spoločnosť DAF tiež dodáva modely 8 × 4 a 6 × 4 Euro 6 v špeciálnom prevedení Construction s robustným vzhľadom, a čo je dôležitejšie, s nájazdovým uhlom 25o a svetlou výškou až 40 cm vďaka upravenému zaveseniu náprav.
Nové podvozky: Pre každý typ prepravy
Nové varianty podvozkov vozidiel Euro 6 XF a CF prinášajú samozrejme mnoho inovácií, ktoré spoločnosť DAF zaviedla aj u ťahačov: atraktívny dizajn, mimoriadne komfortné a priestranné kabíny, nové poháňacie reťazce a úplne nové odpruženie a zavesenie náprav.
S cieľom dosiahnuť maximálnu efektivitu a jednoduchú montáž nadstavby sa spoločnosť DAF zamerala najmä na čo najlepšie usporiadanie podvozku a komponentov, ktoré sú upevnené na ráme vozidla. Súčasti ako katalyzátor SCR a filter pevných častíc môžu byť už z výroby umiestnené v celej rade rôznych pozícií v závislosti na požiadavkách nadstavbárov a zákazníka. Štandardná nádrž na kvapalinu AdBlue je šikovne umiestnená na podvozku, ale je možné ju umiestniť aj pod kabínu. K dispozícii je niekoľko variantov umiestnenia akumulátorov. Vďaka šikovnému rozmiestneniu všetkých týchto komponentov môžu tiež podvozky pre montáž nadstavieb ponúknuť palivové nádrže s objemom 1 200 litrov. V prípade požiadavky na montáž rôznych ovládacích skríň, čerpadiel alebo generátorov je k dispozícii voľný priestor s dĺžkou až 2,30 m.
Hospodárne motory PACCAR, široká ponuka pomocných pohonov PTO
S rozsiahlou ponukou vozidiel Euro 6 CF a XF prichádza tiež široká rada výkonných a efektívnych motorov PACCAR Euro 6. O pohon sa stará 12,9-litrový motor PACCAR MX-13 s výkonmi od 303 kW (412 k) až do 375 kW (510 k) a nový, 10,8-litrový motor PACCAR MX-11 s výkonmi od 210 kW (286 k) až do 320 kW (435 k). Priemerná spotreba paliva motora PACCAR MX-11 je až o 3 % nižšia ako u už tak úsporného 12,9-litrového motora PACCAR MX-13 a vďaka hmotnosti nižšej o viac ako 180 kg umožňuje ešte väčšie úžitkové zaťaženie podvozku.
Automatizovaná prevodovka AS Tronic, dodávaná na prianie zákazníka, môže byť špeciálne upravená pre rôzne aplikácie. Dodáva sa v prevedení pre diaľkovú prepravu, prepravu kvapalín, ťažkú prepravu alebo pre jazdu v teréne. Pre rôzne typy nadstavieb je pripravená nepreberná ponuka pomocných pohonov PTO, ktoré zaisťujú efektívne využitie. Pomocné pohony sú ponúkané pre podvozky vozidiel DAF CF a XF. Doplnkovo k bežným pomocným pohonom z prevodovky je k dispozícii tiež PTO motora PACCAR MX-13 a PACCAR MX-11 pre pohon generátora. Tento pomocný pohon je dodávaný vrátane držiakov generátora, čo výrazne zvyšuje životnosť drážkových remeňov a uľahčuje montáž generátora chladiacej jednotky. Novým pomocným pohonom motora MX-11 je vedľa PTO motora v polohe 1 hodina tiež PTO v polohe 11 hodín s krútiacim momentom 250 Nm, pripravený pre priamu montáž čerpadla. Okrem toho je v prednej časti motora voliteľne k dispozícii aj pohon pre čerpadlo (35 kW). Hlavnou výhodou tejto opcie je to, že nemá žiadny vplyv na priestor medzi kabínou a nadstavbou a priestor na podvozku možno maximálne využiť.
Elektrický systém pre jednoduché pripojenie nadstavby
Celý elektrický systém vozidiel DAF Euro 6 je kompletne nový s optimálnym smerovaním a vynikajúcou ochranou proti mechanickým a poveternostným vplyvom pre maximálnu spoľahlivosť a životnosť. Elektrické a elektronické systémy potrebné pre ovládanie a pripojenie nadstavby sú navyše prehľadne zoskupené a oddelené od funkcií vozidla, čo uľahčuje prácu nadstavbárom a zaisťuje jednoduchú a rýchlu montáž nadstavby. Z rovnakého dôvodu sú vozidlá CF a XF vyrábaná v súlade s metódou Body Attachment Method (BAM), čo znamená, že podvozok je vo výrobe štandardne vybavený špecifickým rozmiestnením otvorov a je osadený oporami pre upevnenie nadstavby pre presnú, spoľahlivú, bezpečnú a jednoduchú montáž nadstavby.
Spoločne so zavedením širokej rady podvozkov Euro 6 CF a XF s tromi nápravami spoločnosť DAF ďalej rozširuje svoju pestrú ponuku vozidiel. V prvom štvrťroku tohto roka dôjde k rozšíreniu o rad vozidiel so štyrmi nápravami 8 × 2 pre veľmi špecifické aplikácie. Touto kompletnou ponukou zdôrazní spoločnosť DAF svoju vedúcu pozíciu na trhu vďaka výkonným a efektívnym vozidlám prispôsobeným na mieru každej aplikácii a umožňujúcim najnižšie náklady na kilometer.